Blijf op de hoogte Het laatste nieuws

Nieuwe Ford Focus: verbeterde connectiviteit, geëlektrificeerde aandrijflijnen en expressief design

Ford presenteert de nieuwe Focus. De populaire gezinsauto in het C-segment krijgt een nieuw, expressief design, wordt leverbaar met efficiënte geëlektrificeerde aandrijflijnen en biedt geavanceerde connectiviteit en rijhulpsystemen. Alles bij de nieuwe Ford Focus is gericht op maximaal rijplezier en een zorgeloze eigendomservaring. De levering van de nieuwe Ford Focus start in het eerste kwartaal van 2022.

De designfilosofie van Ford – waarbij de mens centraal staat – krijgt bij de Focus een nieuwe invulling. Het exterieurdesign oogt zelfverzekerd en de uitvoeringen Titanium, ST-Line en Active hebben meer dan ooit een eigen karakter. Elke versie heeft unieke stijlelementen voor nog meer onderscheid. Ford levert ook een optioneel X-pakket voor een extra rijke uitrusting alsook een uitgebreid Vignale-pakket voor nog meer luxe en exclusieve designkenmerken.

De nieuwe Focus is uitgerust met de nieuwe generatie Ford SYNC 4-technologie, met onder meer op cloud-gegevens gebaseerde navigatie en natuurlijke spraakbediening. SYNC 4 is toegankelijk via een volledig nieuw 13,2 inch breedbeeld touchscreen met een intuïtieve interface. Het uitgebreide aanbod van rij- en comfortfuncties is daardoor moeiteloos te vinden.

Ook verschillende geavanceerde rijhulpsystemen zijn doorontwikkeld. Bijvoorbeeld Blind Spot Assist1 dat de dodehoek controleert op voertuigen die van achteren naderen, werkt nu ook als er een aanhangwagen achter de auto is geplaatst. Het systeem kan ook actief terugsturen om de bestuurder te waarschuwen en een mogelijke aanrijding te voorkomen.

De zuinige EcoBoost Hybrid 48-volt mild hybride-aandrijving met tot 114 kW (155 pk) aan vermogen is voor het eerst ook leverbaar in combinatie met een automatische transmissie. De zeventraps Powershift-automaat met dubbele koppeling zorgt voor een meer ontspannen rit, zeker in de stad en fileverkeer. Daarnaast vormt de automaat een perfecte aanvulling op de prestaties van de mild hybride aandrijflijn voor nog meer rijplezier, iets waar de Focus al jaren bekend om staat.

Bij de Ford Focus Wagon is de bagageruimte gegroeid tot 1.653 liter voor nog meer praktisch gebruiksgemak. Ford heeft ook geluisterd naar de specifieke wensen van klanten. Zo heeft de bagageruimte nu ook een ‘natte zone’, eenvoudig te reinigen bekleding en afwerking en een verticale scheidingswand om de bagageruimte op te delen. De Focus is ook leverbaar als ruime en sportieve vijfdeurs hatchback.

Voor de liefhebbers levert Ford een nieuwe versie van de Focus ST, ontwikkeld door Ford Performance. Het sportieve exterieur is vernieuwd net als de lichtmetalen wielen en de opvallende nieuwe carrosseriekleur Mean Green. In het interieur installeert Ford volledig nieuwe, zelf ontwikkelde Performance Seats. De Focus ST wordt geleverd als hatchback en Wagon in combinatie met een krachtige EcoBoost benzinemotor.

Modern en fris Focus-design

De nieuwe Focus heeft een fris en zelfverzekerd exterieurdesign. De nieuwe motorkap maakt de voorzijde hoger voor een grotere visuele aanwezigheid. Het blauwe Ford-ovaal is verhuisd van de motorkaprand naar een centrale positie in de forse bovenste grille.

Nieuwe slankere LED-koplampen met geïntegreerde mistverlichting en kenmerkende lichtsignatuur zijn standaard voor alle Focus-varianten. De versies Titanium en hoger kenmerken zich door een donkere koplampbehuizing voor een hoogwaardige uitstraling. De LED-achterlichten van deze versies hebben eveneens een nieuw design met een donker middendeel en een opvallend lichtpatroon.

Elke nieuwe Focus is voorzien van unieke designdetails. De bovenste grille maakt samen met de rest van de voorzijde de afzonderlijke karaktereigenschappen van de modellen duidelijk en zorgt voor meer onderscheid dan voorheen. De uitvoeringen Connected en Titanium hebben een brede bovenste grille met hoogglans chromen omlijsting, aangevuld door krachtige horizontale spijlen en oplopende luchtinlaten vanaf de onderste grille. Bovendien heeft de bovenste grille bij de Titanium een heet gestempeld chromen afwerking voor de spijlen.

De op Ford Performance geïnspireerde ST-Line heeft een sportiever karakter dankzij een unieke bovenste grille in trapeziumvorm met hoogglans zwarte honingraadafwerking, bredere luchtinlaten aan de zijkant en een diepere onderste grille. De ST-Line is ook voorzien van sideskirts, een achterdiffuser en een discrete achterspoiler.

De avontuurlijke Active laat zich inspireren door SUV-designkenmerken en ziet er nog stoerder uit. De bovenste grille is breder en voorzien van stoere verticale lamellen. Een diepere onderste grille en grotere zijopeningen vormen een aanvulling op de toegenomen rijhoogte en de zwarte beschermingsdelen voor de carrosserie.

Naast het X-pakket is het Vignale-pakket nu leverbaar voor meer modellen, zodat de Titanium, ST-Line en Active van ultieme luxe kunnen worden voorzien. Buiten een rijkere uitrusting en verbeterde interieurafwerking biedt de Vignale ook zijdeglans afwerking voor de bovenste grille en de zijopeningen, in plaats van afwerking in carrosseriekleur. Exclusieve lichtmetalen wielen maken de uitrusting compleet. In totaal is de nieuwe Focus leverbaar met vijf nieuwe lichtmetalen wieldesigns.

Geëlektrificeerde prestaties

Een gevarieerd aanbod motoren omvat onder meer geëlektrificeerde aandrijflijnen die de efficiëntie en het befaamde rijplezier waar de Focus al meer dan twintig jaar bekend om staat verder verbeteren.

Compleet nieuw is de combinatie van EcoBoost Hybrid-motoren met een optionele zeventraps Powershift-automaat. De Powershift-transmissie met dubbele koppeling zorgt niet alleen voor een meer ontspannen rijbeleving, maar ook voor een soepele acceleratie, snelle schakelacties en een kickdown waarbij de automaat tot drie versnellingen terugschakelt voor snelle inhaalacties. In de Sport rijmodus houdt de automaat lagere versnellingen langer vast voor een sportievere gasrespons. Ook is er een handgeschakelde modus, met standaard schakelpaddles voor de ST-Line.

De Powershift-automaat zorgt daarnaast voor een lager verbruik, door de mild hybride aandrijflijn op de meest efficiënte toerentallen te houden en ervoor te zorgen dat Auto Start-Stop al onder de 12 km/u werkt.

De nieuwe 1.0-liter EcoBoost Hybrid2 48-volt mild hybride driecilinder – verkrijgbaar met 92 kW (125 pk) en 114 kW (155 pk) – is ook leverbaar met een handgeschakelde zesbak. De mild hybride-aandrijflijn heeft geen reguliere dynamo, maar een Belt-driven Integrated Starter/Generator (BISG). Daarmee wordt remenergie, die normaal gesproken verloren gaat, omgezet in elektriciteit en opgeslagen in een speciale lithium-ion-batterij. De BISG doet ook dienst als motor en ondersteunt de verbrandingsmotor bij het wegrijden. Dat zorgt voor een betere respons en ook hoeft de verbrandingsmotor minder hard te werken voor gelijke prestaties. Dat resulteert weer in een lager brandstofverbruik.

De nieuwe Ford Focus is ook leverbaar met een 1.0-liter EcoBoost2 benzinemotor met 73 kW (100 pk) en 92 kW (125 pk) en een handgeschakelde zesbak.

Voor kilometervreters levert Ford in Nederland een krachtige 1.5-liter EcoBlue2 dieselmotor met een vermogen van 88 kW (120 pk), leverbaar met automaat of handgeschakelde zesbak. Ook is er een 2.0-liter EcoBlue dieselmotor met 110 kW (150 pk) met automaat.

De nieuwe Ford Focus heeft standaard diverse rijmodi: Normal, Sport en Eco. Elke modus past de reactie op het gaspedaal, de mate van stuurbekrachtiging en het karakter van de automatische transmissie aan op het gewenste rijscenario. Active-modellen beschikken daarnaast nog over een extra Slippery-modus voor extra zekerheid op gladde ondergrond en over een Trail-modus die helpt bij rijden op zachte ondergrond.

SYNC 4-technologie maakt leven makkelijker

De nieuwe Focus is uitgerust met de nieuwste comfort- en rijtechnologieën van Ford, voor een comfortabele en verbonden rijervaring. Een van de noviteiten is de installatie van het nieuwe SYNC 4 infotainmentsysteem3, dat gebruikmaakt van een geavanceerd machine-learning algoritme dat leert van het gedrag van de bestuurder. Op basis daarvan doet het systeem in de loop van de tijd nog nauwkeuriger suggesties en geeft het steeds nauwkeuriger zoekresultaten.

Dankzij geavanceerde spraakherkenning kunnen inzittenden natuurlijke commando’s gebruiken in vijftien Europese talen, waarbij onboard-data wordt gecombineerd met internetgegevens. Dit wordt mogelijk gemaakt door het ingebouwde FordPass Connect-modem. Het systeem reageert snel en nauwkeurig op spraakcommando’s voor bijvoorbeeld entertainment, telefoongesprekken en sms-berichten, klimaatregeling en weersinformatie.

Connected navigatie4 zorgt voor actuele en voorspellende verkeersinformatie via TomTom, waarbij Garmin in het voertuig en in de cloud routes levert om de meest efficiënte routes te berekenen. Live weersinformatie houdt de bestuurder op de hoogte van de weersomstandigheden op de route en waarschuwt indien nodig als die de rit kunnen beïnvloeden4. 3D-kaarten van grote steden en parkeerinformatie helpen de bestuurder met navigeren op onbekende locaties.

De bediening van het SYNC 4-systeem verloopt via een nieuw 13,2 inch centraal touchscreen met intuïtieve interface. De bestuurder is nooit meer dan een of twee aanrakingen verwijderd van een bepaalde app, informatie of functie. Het nieuwe touchscreen omvat ook de bediening van bijvoorbeeld de verwarming en ventilatie, zaken die voorheen nog met fysieke knoppen werden bediend. Het resultaat is een heldere en opgeruimde middenconsole.

Het systeem maakt ook draadloze Ford Power-Up software-updates mogelijk. Daarmee kan de Focus in de loop der tijd op afstand worden verbeterd. Het systeem kan veel van de nieuwe software op de achtergrond of op vooraf geplande tijden installeren, waarbij de meeste updates weinig tot geen actie van klanten vereisen.

Met de FordPass-app5 zijn verschillende verbonden diensten te gebruiken via een smartphone. Zo is de klant met zijn auto verbonden op iedere plek met internetsignaal. Functies als Vehicle Status – voor het op afstand controleren van brandstofniveau, oliekwaliteit en meer – en Remote Start6 en het Ford SecuriAlert-systeem4 zorgen voor extra gemoedsrust. Alle pogingen om de auto te betreden – ook als dat met de sleutel gebeurt – worden geregistreerd en de bestuurder ontvangt een pushbericht op zijn smartphone.

Slimme koplamptechnologie

De nieuwe Focus is voorzien van geavanceerde lichttechnologie, zoals standaard LED-koplampen met Automatic High Beam Control1 en een Manoeuvring Light dat op lage snelheid voor een bredere lichtstraal zorgt. De optionele Dynamic Matrix LED-koplampen hebben nog veel meer geavanceerde functies, zoals:

  • Glare-Free High Beam1, dat ervoor zorgt dat het grootlicht tot vijftig procent vaker gebruikt kan worden dan bij het vorige systeem
  • Dynamic Bending1, dat met behulp van een camera aan de voorzijde van de auto de weg leest en de binnenbochten extra verlicht voor beter zicht
  • Bad-Weather Light1, dat het lichtpatroon aanpast voor een beter zicht zodra de ruitenwissers worden geactiveerd
  • Sign-based Light1, dat met behulp van een camera aan de voorzijde verkeersborden herkent en op basis daarvan het lichtpatroon aanpast. Zo worden fietsers en voetgangers bijvoorbeeld beter verlicht op kruisingen en rotondes.

Ook is het uitgebreide aanbod van geavanceerde rijhulpsystemen verder uitgebreid, om zo de bestuurder nog meer zekerheid te bieden en het rijden nog meer ontspannen te maken.

Blind Sport Assist1 vormt een aanvulling op het Blind Sport Information System. Het controleert de dodehoek op voertuigen die van achteren naderen en kan indien nodig terugsturen om de bestuurder te waarschuwen en een mogelijke aanrijding te voorkomen. Het systeem scant twintig keer per seconde de aangrenzende rijstroken tot 28 meter achter de auto en werkt bij snelheden van 65 tot 200 km/u.

Ook nieuw voor de Focus is het Blind Sport Information System met Trailer Coverage1. De bestuurder voert de afmetingen van de trailer in via het SYNC 4-touchscreen. Het systeem past zijn werking hier vervolgens op aan en waarschuwt ook voor voertuigen in de dodehoek van de trailer.

Het nieuwe Intersection Assist1 maakt gebruik van de camera aan de voorzijde en radar om de weg voor de auto te controleren op mogelijke aanrijdingen met tegemoetkomende voertuigen in parallelle rijstroken. Bij snelheden tot 30 km/u kan het systeem zelf remmen om ongevallen te vermijden of de gevolgen ervan te beperken. Het systeem werkt bij afslaan op kruispunten of kleine rotondes, ook zonder wegmarkeringen en in het donker (mits de koplampen zijn ingeschakeld).

Local Hazard Information1 informeert de bestuurder voor een gevaarlijke situatie op de weg, zelfs als die situatie vanwege een bocht of andere voertuigen nog niet zichtbaar is. Adaptive Cruise Control met Stop & Go, Speed Sign Recognition en Lane Centring1 maken het rijden in fileverkeer gemakkelijker. Pre-Collision Assist met Active Braking1 helpt om aanrijdingen met voertuigen, voetgangers en fietsers te voorkomen of de gevolgen ervan te beperken. Active Park Assist neemt het schakelen, accelereren en remmen over om zo met één druk op een knop volledig automatisch te parkeren.

Focus Wagon is praktischer dan ooit

Op basis van feedback van klanten zijn een aantal innovatieve zaken toegevoegd aan de bagageruimte van de nieuwe Focus Wagon. Daarmee is hij nog praktischer en biedt hij nog meer gebruiksgemak dan voorheen.

De bagageruimte is nu voorzien van een hoogwaardige mat, gemaakt van de bekleding die tot nu toe alleen te vinden was bij de vloermatten in het interieur van de Vignale-uitvoering. De nieuwe bagageruimtemat heeft niet alleen een premium uitstraling, maar ook korte vezels waardoor hij gemakkelijk te reinigen is. Een extra bagagenet aan de zijkant is ideaal voor het opbergen van kleine spullen die anders los in de bagageruimte zouden liggen. Twee LED-lampen zorgen voor een betere verlichting van de bagageruimte in het donker.

De instelbare laadvloer heeft nu een centraal scharnierpunt, waardoor hij als centrale scheidingswand opklapbaar is in een hoek van negentig graden. Zo wordt de bagageruimte opgedeeld in twee afzonderlijke delen, zodat spullen beter op hun plaats worden gehouden.

Ook heeft de bagageruimte voortaan een ‘natte zone’ met speciaal gecoat oppervlak, in de ruimte onder de laadvloer. Deze ruimte is geschikt voor het vervoeren van bijvoorbeeld natte kleding of paraplu’s. De waterbestendige voering van deze ruimte is uitneembaar zodat deze beter droogt of schoongemaakt kan worden. Met de bagageruimtevloer neergeklapt is deze ‘natte zone’ afgesloten van de rest van de bagageruimte en met de verticale scheidingswand is de bagageruimte opgedeeld in een droog en nat deel.

De bagageruimte van de Focus Wagon is ook voorzien van een instructielabel. Aan de hand van eenvoudige afbeeldingen worden daarin de verschillende functies uitgelegd. Uit onderzoek van Ford bleek namelijk dat 98 procent van de huidige Ford Focus-eigenaren zich niet bewust was van alle functies. Bijvoorbeeld de werking van de afdekhoes en de instelbare laadvloer, de ontgrendeling van de achterbank en het scheidingssysteem voor de laadvloer. Het label maakt de verschillende functies op eenvoudige en heldere wijze duidelijk, zodat de gebruiker niet uitgebreid hoeft te zoeken in de gebruikershandleiding van de auto.

Nieuwe Focus ST

Ford onthult ook direct de door Ford Performance ontwikkelde Focus ST, met krachtige EcoBoost benzinemotor. Als vanouds is de Focus ST leverbaar als hatchback en Wagon.

De nieuwe Focus ST heeft een opvallend exterieurdesign dat het sportieve karakter nog meer benadrukt. Hij is te herkennen aan de honingraatstructuur in zowel de bovenste als onderste grille, grote luchtinlaten, sideskirts en de aerodynamisch geoptimaliseerde spoilers aan de voorzijde en de achterste dakrand. Nieuwe 18 inch lichtmetalen wielen zijn standaard, wielen van 19 inch zijn optioneel.

In het interieur is de Focus ST uitgerust met volledig nieuwe Performance stoelen, die zelf door Ford Performance zijn ontwikkeld. De stoelen hebben veertienvoudige elektrische stoelverstellingen, inclusief viervoudig verstelbare lendensteun, en bieden een hoge mate van ondersteuning en comfort, zowel op het circuit als de openbare weg. Stoelverwarming voor is standaard.

De Focus ST heeft een 2.3-liter EcoBoost benzinemotor met een vermogen van 206 kW (280 pk) en 420 Nm aan koppel, mede te danken aan een twin-scroll turbocharger met anti-lag-technologie. Ford levert standaard een handgeschakelde zesbak, die in combinatie met het optionele X-pakket is voorzien van rev-matching-technologie die vloeiender terugschakelen mogelijk maakt.

Een elektronisch aangestuurd sperdifferentieel verbetert het weggedrag in bochten en de grip bij het accelereren. Optioneel levert Ford Continuously Controlled Damping. Dit systeem houdt 500 keer per seconde een oogje op de stuur- en reminput, de demping en carrosseriebewegingen en past hier de demping op aan voor een optimaal rijcomfort en perfecte controle in bochten. ST-modellen met het optionele X-pakket zijn verder nog voorzien van Dynamic Matrix LED-koplampen, 19 inch lichtmetalen wielen en een extra Track-modus. De Track-modus optimaliseert de EPAS-feedback, zorgt voor een fellere reactie op het gaspedaal en voor meer speelruimte van het ESC-systeem.

Levering van de nieuwe Focus start in het eerste kwartaal van 2022.

Terug naar overzicht