Blijf op de hoogte Het laatste nieuws

Kamervragen over afschaffing BPM-teruggaaf taxi

De Tweede Kamer maakte zich zorgen over de beschikbaarheid van elektrische alternatieven als per 2020 de BPM-vrijstelling voor taxi’s wordt afgeschaft. Vooral als het gaat om taxibusjes voor het zorgvervoer.

Daarom heeft de Tweede Kamer de staatssecretaris herinnerd aan de toezegging om de alternatieven te monitoren. De staatssecretaris antwoordt dat hij voor de monitoring van het aanbod contact heeft gelegd met relevante partijen waaronder het ministerie van VWS, het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, en verder onder andere met Koninklijk Nederlands Vervoer. Uit deze gesprekken kwam naar voren dat er voor taxivervoer met reguliere straattaxi’s en personenbusjes voldoende zeer zuinige en emissievrije alternatieven lijken te zijn. Het aanbod van elektrische auto’s is immers goed en neemt toe, aldus de staatssecretaris. Voor taxibusjes met rolstoelplaatsen zijn de eerste inzichten dat het aanbod van zeer zuinige of emissievrije voertuigen beperkter is maar wel aanwezig. Weliswaar zijn de aanschafkosten van deze voertuigen hoger, maar kunnen de verbruikskosten lager uitvallen door lagere onderhoudskosten en omdat elektrisch laden in de meeste gevallen goedkoper is dan rijden op benzine of diesel.

Bij de afschaffing van de BPM-teruggaaf geldt overigens een ruime overgangsregeling. Dat betekent dat teruggaaf in 2019 op een benzine- of dieselauto nog mogelijk is. Ook als de auto daarna nog 3 jaar aan de gebruikelijke voorwaarden moet voldoen dat hij voor minimaal 90% voor taxiritten wordt gebruikt.

Belangrijk is ook dat de teruggaafregeling voor rolstoelbusjes die worden gebruikt voor rolstoelvervoer van en naar zorginstellingen in groepsverband in stand blijft. Dus ook als dit benzine- of dieselbusjes betreft. Voor de toepassing van deze regeling geldt een aantal cumulatieve voorwaarden. Zo moet de auto beschikken over voorzieningen voor rolstoelen en mag het voertuig alleen worden gebruikt voor het vervoer van rolstoelgebruikers van en naar een zorginstelling. Bij deze regeling zijn geen taxi-exploitanten betrokken, maar dient de zorginstelling die in het bezit is van een rolstoelbusje zelf het teruggaafverzoek in bij de Belastingdienst.

Terug naar overzicht