Blijf op de hoogte Het laatste nieuws

Eerste review van autowereld: KIA XCEED PHEV (2020)

Kia neemt elektrisch rijden serieus en is hard op weg om zijn modellen te elektrificeren. De plug-in hybride Kia Xceed PHEV is een van de eerste compacte stekker-suv’s op de Nederlandse markt, die je voor niet al te veel geld kunt kopen.

Is het typisch Nederlands om meteen over de prijs te beginnen? Kia geeft op dit moment 4000 euro korting op stekkerhybrides en dat maakt dat de Kia Xceed PHEV nog maar 31.495 euro kost. Weliswaar is-ie duurder dan het 120 pk sterke basismodel met handbak (27.995 euro), maar je gaat geen voordeliger Xceed met automaat vinden dan deze stekkerversie.

Het elektrische bereik dat de fabrikant opgeeft klopt. En dat maken we niet vaak mee bij (semi) elektrische auto’s. Kia belooft een actieradius van 48 kilometer en toen wij dat testten, sprong bij ons na 47,1 kilometer de benzinemotor bij. Keurig. We reden trouwens over de snelweg met 100 km/h. Een realistische range van 48 kilometer betekent dat veel Nederlanders hun woon-werkverkeer uitstootvrij kunnen afleggen en dat is een fijn vooruitzicht.

Net als bij de gewone Kia Xceed (review), is het onderstel evenwichtig afgestemd. De nadruk ligt op comfort, zonder dat je het gevoel met de weg verliest of de carrosserie hinderlijk deint. Bovendien is het aangenaam stil aan boord – geluiden van de motor, de banden of de wind worden buiten de cabine gehouden. Zo kan het gebeuren dat je op de snelweg niet hoort of de auto op stroom of benzine rijdt. Je moet naar de oplichtende letters ‘EV’ kijken om het zeker te weten.

Wat de Kia Xceed PHEV daaraan toevoegt, is het comfort van elektrisch rijden. Vooral in de stad is het prettig om het elektrische programma in te schakelen en de 60 pk sterke elektromotor het werk te laten doen. Mits je een beetje voorzichtig omspringt met het gaspedaal, eindig je elk ritje met een gemiddeld brandstofverbruik van 0,0 l/100 km. En dat is leuk. Geef je toch een keer vol gas, dan springt de viercilinder benzinemotor aan met een brom en spurt de stekker-cross-over naar voren. Laat je de teugels weer vieren, dan gaat de verbrandingsmotor uit en keert de rust terug.

Rijden op stroom is niet alleen comfortabeler, het is tevens beter is voor het milieu (want lokaal uitstootvrij) en het is goedkoper dan rijden op benzine. Bij vraag 4 slaan we aan het rekenen.

 

Het volledige artikel op autowereld.nl
Terug naar overzicht