Blijf op de hoogte Het laatste nieuws

Nieuwe Kia Niro maakt elektrisch rijden toegankelijk

De bestverkochte auto van Nederland in 2020 en 2021 is geheel vernieuwd en maakt geëlektrificeerd rijden nog aantrekkelijker. De nieuwste generatie Niro bouwt voort op de succesformule van de huidige en combineert innovatieve technologie, duurzame materialen en een gedurfd design met uitzonderlijk gebruiksgemak en hightech elektrische aandrijflijnen. De nieuwe Kia Niro komt in het derde kwartaal van dit jaar naar Nederland en is te bestellen vanaf € 31.995,-*.

  • Keuze uit drie geëlektrificeerde aandrijflijnen vergemakkelijkt overgang naar elektrische mobiliteit
  • Ruim en hoogwaardig interieur met innovatieve, gerecyclede materialen
  • Intuïtieve, veilige en kalmerende rijervaring dankzij scala aan geavanceerde connectiviteits-, gemaks- en veiligheidsfeatures
  • Standaarduitrusting fors rijker, leverbaar vanaf € 31.995,-*

De geheel nieuwe Kia Niro is een ultramoderne crossover van de volgende generatie die eens te meer laat zien dat het merk grote stappen zet bij het creëren van een duurzame toekomst. De nieuwe Kia versnelt de overgang naar duurzame mobiliteit met een drietal ultramoderne en geëlektrificeerde aandrijflijnen, bestaande uit een hybride (HEV), plug-in hybride (PHEV) en een volledig elektrische versie (EV). De HEV en PHEV zijn uitgerust met de zeer efficiënte Smartstream 1.6-liter GDi-benzinemotor. De volledig elektrische Niro heeft een actieradius van 463 km** (WLTP).

De nieuwe Niro is fors gegroeid ten opzichte van zijn voorganger, met als resultaat nog meer binnenruimte voor inzittenden en bagage. Het interieur is ontworpen om de zintuigen te prikkelen en bestaat uit hoogwaardige, gerecyclede materialen. Het dashboard en de bedieningselementen bieden een intuïtieve gebruikerservaring. Het optionele head-up display verhoogt het overzicht en het gebruiksgemak, terwijl een scala aan veiligheidssystemen zorgdraagt voor een maximale controle en veiligheid.

De tweede generatie Niro is voorzien van de nieuwste DriveWise rijhulpsystemen die zijn ontwikkeld om potentiële gevaren te vermijden en het vertrouwen en het gemak achter het stuur te vergroten.

Zo waarschuwt Forward Collision-Avoidance Assist (FCA) de bestuurder wanneer een mogelijk risico op aanrijding met andere voertuigen, voetgangers of fietsers wordt gedetecteerd. De functies Junction Turning en Junction Crossing bieden maximale preventieve veiligheid bij het navigeren op kruispunten. Wanneer een richtingaanwijzer van de nieuwe Niro wordt geactiveerd, waarschuwt het systeem de bestuurder als er botsingsgevaar is met een tegenligger. Als het risico toeneemt, en de bestuurder niet ingrijpt, remt het systeem automatisch de auto af om een ​​aanrijding te voorkomen.

Duurzaamheid toegankelijk gemaakt

Met de geheel nieuwe Niro maakt Kia het nog eenvoudiger voor de klant om te kiezen voor een vorm van geëlektrificeerd rijden die het beste past bij zijn of haar wensen. De kern van deze strategie wordt gevormd door een drietal milieuvriendelijke aandrijflijnen. De Niro PHEV en HEV zijn uitgerust met de Smartstream 1.6 GDi-benzinemotor in combinatie met de tweede generatie automatische zesversnellingsbak met dubbele koppeling (6DCT). De nieuwste versie van de benzinemotor bevat innovaties zoals wrijvingsarme kogellagers, tandwielen die zijn geoptimaliseerd voor optimale efficiency en het verwijderen van de achteruitversnelling, waardoor alleen al 2,3 kg wordt bespaard. Achteruit rijden gaat bij de nieuwe Niro uitsluitend elektrisch waardoor de emissies worden geëlimineerd.

In het geval van de HEV, produceert de viercilindermotor een gecombineerd maximaal vermogen van 141 pk in combinatie met de 32 kW synchrone permanente magneet-elektromotor. De samenwerking met de 62 kW sterke elektromotor van de PHEV resulteert in een gecombineerd maximaal vermogen van 183 pk en zorgt voor een elektrisch rijbereik van maximaal 65 km** (WLTP, met 16-inch wielen) waarmee de meeste dagelijkse ritten volledig emissievrij kunnen worden afgelegd.

De Niro PHEV is de eerste Kia met de 5,5 kWh Positive Temperature Coefficient verwarming voor plug-in hybrids, waarmee het elektrische rijbereik in koudere omstandigheden wordt vergroot. De zelfregelende keramische elementen zorgen voor verwarming van het interieur als aanvulling op de reguliere klimaatregeling en zorgt voor een continue stroom van warme lucht.

De intelligente Green Zone Drive Mode van de Niro HEV en PHEV automatiseert het gebruik van elektriciteit door locatiebegeleiding van het navigatiesysteem, het inleren van rijpatronen of een handmatige invoer van de bestuurder. De bebouwde kom, of bijvoorbeeld wegen in de buurt van scholen en ziekenhuizen worden gezien als groene zones, en de auto schakelt op die locaties automatisch over op alleen elektrisch rijden om de uitlaatemissies tot nul te reduceren.

De geheel nieuwe Niro EV combineert zijn grote actieradius van 463 km** (WLTP) met hoge prestaties. Hij heeft een vermogen van 150 kW tussen 6.000-14.600 tpm en een direct beschikbaar koppel van 255 Nm. Met een topsnelheid van 167 km/u en een acceleratie van 0-100 km/u in slechts 7,8 seconden, stelt de Niro EV bestuurders in staat om onder alle omstandigheden moeiteloos en soepel vooruitgang te boeken. De zeer lage luchtweerstandscoëfficiënt van 0,29 staat garant voor een minimale aerodynamische weerstand en een maximale efficiency.

Met een geschikte DC-snellader kan de 64,8 kWh lithium-ion-polymeerbatterij van de Niro EV in slechts 43 minuten worden geladen van 10-80%. Wanneer de temperaturen laag zijn, maakt de Niro EV gebruik van de op navigatie gebaseerde batterijconditionering om de batterij voor te verwarmen wanneer een laadpunt als (tussen)bestemming wordt geselecteerd. Dit helpt bij het verkorten van oplaadtijden en het waarborgen van de prestaties van de batterij.

Het maximale, geremde trekvermogen van zowel de HEV als de PHEV is 1.300 kg, en 750 kg voor de Niro EV.

Gedurfd en assertief exterieur

De nieuwe Kia Niro heeft een gedurfd en dynamisch ontwerp volgens de nieuwe ‘Opposites United’-designfilosofie van het merk, en in het bijzonder de designpijler ‘Joy for Reason’. Het exterieur van de geheel nieuwe Niro belichaamt een verfijnd, avontuurlijk en tegelijkertijd doelgericht gevoel. De stijlvolle en gedurfde crossover-looks worden gecombineerd met een hightech two-tone carrosserie.

De voorkant van de geheel nieuwe Niro is voorzien van de nieuwste evolutie van de kenmerkende Tiger Face van Kia, die zich uitstrekt van de motorkap tot de robuuste spatborden. De opvallende ‘heartbeat’-dagrijverlichting draagt bij aan de unieke en toch eigentijdse look, terwijl de gedurfd gestyleerde voorbumper het robuuste karakter van de auto versterkt.

Van opzij valt de Niro op met de strakke karakterlijnen en de opvallende Aero C-stijl. Dit zeer onderscheidende designelement heeft ook een belangrijke aerodynamische functie omdat het de luchtstroom eronder bevordert. Mede dankzij deze voorziening heeft de geheel nieuwe Niro een indrukwekkende luchtweerstandscoëfficiënt (Cd) van 0,29. De in de C-stijlen geïntegreerde Boomerang LED-achterlichten dragen bij aan de sportieve uitstraling van de auto. Aan de achterzijde vallen verder met name de hartslagvormige achterreflector en de robuuste diffuser op.

De tweede generatie Niro biedt keuze uit negen expressieve carrosseriekleuren. Naast het nieuwe Cityscape Green kan ook worden gekozen voor Snow White Pearl, Aurora Black Pearl, Mineral Blue, Interstellar Gray, Orange Delight, Runway Red en Steel Gray. In aanvulling op de carrosseriekleur kan op de ExecutiveLine en Launch Edition gekozen worden uit twee contrasterende kleuren voor de C-stijlen, te weten Steel Gray en Aurora Black. De C-stijl met contrasterende kleur Steel Gray is te combineren met de carrosseriekleuren Aurora Black Pearl, Interstellar Gray en Snow White Pearl. De Aurora Black gekleurde C-stijl is te combineren met de carrosseriekleuren Mineral Blue, Cityscape Green en Orange Delight. Bij de overige uitvoeringen is de C-stijl in carrosseriekleur gespoten. De afwerking van de wielkastranden en deurpanelen is afhankelijk van de gekozen uitvoering.

De Niro EV onderscheidt zich van de PHEV en HEV door een two-tone gesloten grille en optionele unieke staalgrijze zijbekleding. De Niro EV heeft naast modelspecifieke 17-inch lichtmetalen velgen ook een speciale ondergrille en bumpers. De laadaansluiting van de EV is gepositioneerd aan de voorzijde in het midden van de grille voor een gemakkelijke toegang tot oplaadpunten.

Ruim en geavanceerd interieur met focus op de bestuurder

De nieuwe Niro heeft een interieur dat is ontworpen om de zintuigen te prikkelen, met hoogwaardige materialen en uitnodigende, gestructureerde oppervlakken. Het uit het midden geplaatste dashboard vormt zich rond de voorste inzittenden en heeft tegengestelde horizontale en diagonale lijnen die zorgen voor een rustgevende maar gedurfde esthetiek. De fraaie sfeerverlichting, in te stellen in maar liefst 74 kleurcombinaties, creëert een warme en serene omgeving.

De twee 10,25-inch panoramische high-definitionschermen hebben haarscherpe graphics en een zeer intuïtieve lay-out, waarmee gebruikers alle connectiviteits- en comfortfuncties met gemak kunnen personaliseren en bedienen. Onder het centrale scherm bevindt zich een geïntegreerd display waarmee het infotainmentsysteem en de klimaatregeling kunnen worden bediend. Het centrale deel van het dashboard heeft hierdoor een minimalistische uitstraling terwijl de bestuurder en voorpassagier op intuïtieve wijze toegang hebben tot de vele functies, zonder door meerdere menu’s te hoeven scrollen.

Een 10-inch head-up display (optioneel) projecteert essentiële rij-informatie, waaronder snelheid, ADAS-gegevens en navigatiecommando’s, rechtstreeks op de voorruit. De ultraheldere graphics worden direct voor de bestuurder weergegeven, waardoor oogbewegingen tijdens het rijden worden geminimaliseerd, wat de veiligheid en het gemak verhoogt.

Het geavanceerde Voice Car Control-systeem met Natural Voice Recognition stelt inzittenden in staat om een groot aantal systemen met de stem te bedienen, zoals de klimaatregeling en het infotainment. Dankzij het nieuwe Multi Command kunnen passagiers ook meerdere functies met één commando bedienen. Extra gemak wordt geboden door een elektrisch bedienbare achterklep die automatisch opent bij detectie van de Smart Key van de gebruiker.

Via Kia Connect kunnen bestuurders van de Niro EV en PHEV de laadstatus van het voertuig bekijken en regelen, naast het plannen van een route met behulp van online navigatie, het synchroniseren van agenda’s en toegang tot functies zoals de nabijheid van laadstations, live weersvoorspellingen en real time verkeersmeldingen.

Andere nieuwe gemaksfeatures van de nieuwe Niro zijn onder meer Remote Smart Parking Assist (RSPA) en de V2L-functie. Met RSPA kan de bestuurder de auto verlaten voordat er wordt geparkeerd en kunnen de parkeermanoeuvres met een druk op de knop worden uitgevoerd. Op krappe parkeerplekken kan de Niro zichzelf autonoom parkeren door in rechte lijnen heen en weer te bewegen met behulp van surround-viewcamera’s en sensoren. Met V2L (bidirectioneel laden) kan de Niro energie uit de hoofdaccu gebruiken om externe elektrische apparaten van stroom te voorzien.

Het interieur van de nieuwe Niro is opgebouwd uit vele gerecyclede en hoogwaardige materialen. De hemelbekleding is gemaakt van gerecycled behang, het bagagescherm bestaat voor 75% uit gerecyclede vezels en de veganistisch lederen stoelbekleding is gemaakt van onder meer tencel van eucalyptusbladeren. Voor de deurpanelen is een VOC-vrije verf gebruikt om de impact op het milieu te minimaliseren en restafval te verminderen.

De nieuwe Niro is fors gegroeid ten opzichte van zijn voorganger, met als resultaat nog meer binnenruimte voor inzittenden en bagage. Hij heeft een lengte van 4.420 mm, een breedte van 1.825 mm, een hoogte van 1.555 mm en een wielbasis van 2.720 mm. De bagageruimte meet 475 liter (EV), waarbij de frunk nog eens 20 liter toevoegt. De HEV en PHEV hebben  een bagageruimte van respectievelijk 451 liter en 348 liter.

Comfortabel en responsief rijden

De geheel nieuwe Niro staat op het flexibele K-platform van de derde generatie. Deze nieuwe architectuur past een multi-load veiligheidsstructuur toe voor optimale bescherming bij een frontale botsing, brengt verbeteringen in de basisophanging en besturing, en vergroot de binnenruimte. De K-architectuur maakt verschillende vormen van elektrificatie mogelijk; de accu van de HEV en PHEV is geplaatst onder de achterbank, en bij de EV onder de vloer. Voor elke versie is de ideale gewichtsverdeling bepaald om de rijkwaliteit te optimaliseren, vooral bij de EV, waarbij de plaatsing van de batterij tot een lager zwaartepunt leidt en nog betere rijprestaties mogelijk maakt.

De geheel nieuwe Niro heeft een verder verbeterde ophanging en stuursysteem gekregen om een ​​plezierige en responsieve rit te bieden. Aan de voorkant profiteert hij van een MacPherson-veerpootophanging, terwijl de achterkant een four-link opstelling heeft. De voor- en de achtergeometrie zijn, samen met een geoptimaliseerde stuuroverbrengingsverhouding, minutieus afgesteld voor een verbeterd reactievermogen en een hogere stabiliteit. De nieuw veerpootlagers van het kanteltype verminderen de wrijving in de veerpoten en zorgen voor een soepelere start van de demperbeweging. Ze verminderen ook de wrijving in het stuursysteem, wat samen met een individuele afstemming van de software zorgt voor een zeer natuurlijk stuurgevoel met uitstekende feedback.

Intelligent Speed ​​Limit Assist (ISLA) geeft, met behulp van informatie van de camera vóór en het navigatiesysteem, een waarschuwing en past de snelheid aan als de bestuurder de snelheidslimiet overschrijdt. Eenmaal geparkeerd, waarschuwt Safe Exit Assist (SEA) wanneer een voertuig van achteren nadert bij het uitstappen, waarbij het elektronische kinderslot wordt geactiveerd om te voorkomen dat passagiers op de achterbank het achterportier openen.

Andere ADAS-functies van de nieuwe Niro zijn onder meer Lane Keeping Assist (LKA), Blind-Spot Collision-Avoidance Assist (BCA), Driver Attention Warning (DAW), High Beam Assist (HBA), de op navigatie gebaseerde Smart Cruise Control (NSCC), Lane Following Assist (LFA), Highway Driving Assist (HDA), Rear View Monitor (RVM), Rear Cross-Traffic Collision-Avoidance Assist (RCCA), Reverse Parking Collision-Avoidance Assist (PCA-R) en Parking Distance Warning (PDW-F/R).

Vier uitvoeringen met aanzienlijk rijkere standaarduitrusting

De nieuwe Niro is, afhankelijk van de gekozen aandrijflijn, te specificeren in vier verschillende uitvoeringen. De uitrusting van alle uitvoeringen is fors rijker ten opzichte van die van de huidige Niro.

De Niro ComfortLine (HEV en EV) is voorzien van onder meer parkeersensoren achter, een autonome remassistent, adaptieve cruise control, tegemoetkomende verkeersdetectie bij linksafslaan op kruispunten (FCA 1.5), 16” lichtmetalen velgen, Android Auto en Apple Carplay. De EV ComfortLine is daarboven voorzien van een 10,25” infocluster, de Smart Key en 17” lichtmetalen velgen.

De Niro DynamicLine (HEV/PHEV/EV) is boven de ComfortLine gepositioneerd en uitgerust met een groot aantal features waaronder parkeersensoren vóór, een infotainment- en navigatiesysteem met 10,25” scherm, een regensensor, een automatisch dimmende binnenspiegel, LED-mistlampen vóór, de Smart Key en snelwegassistentie.

De Niro DynamicPlusLine (HEV/PHEV/EV) gaat nog een stap verder en biedt onder meer LED-koplampen, verwarmbare voorstoelen, een verwarmbaar stuurwiel, een premium sound system (Harman Kardon), een slimme elektrisch bedienbare achterklep, een schuif-/kanteldak, dodehoekdetectie en bekleding in lederlook.

De topuitvoering, de ExcutiveLine (EV), verwent zijn inzittenden met alle luxe van de andere lines én features zoals een elektrisch verstelbare bestuurdersstoel met geheugenfunctie, een elektrisch verstelbare relax passagiersstoel, een verwarmbare achterbank, geventileerde voorstoelen, een draadloze telefoonlader en een head-up display.

Ter gelegenheid van de introductie zijn de Niro HEV en PHEV tijdelijk ook verkrijgbaar als Launch Edition. Deze krijgt naast de hiervoor genoemde features van de ExecutiveLine EV ook nog 18” lichtmetalen velgen.

Lancering later dit jaar

De nieuwe Kia Niro staat naar verwachting eind juni in de Nederlandse Kia showrooms. De HEV en PHEV komen als eerste en worden een maand later gevolgd door de volledig elektrische variant, de EV. De Niro is als HEV leverbaar vanaf € 31.995,-* en de PHEV is te bestellen vanaf € 38.995,-. De Niro EV is er vanaf € 39.795,-*

Terug naar overzicht