Kia Distributieriem & Multiriem
Bescherm uw motor
Kia Distributieriem
Met Distributieriem Service blijft uw motor in topconditie
De distributieriem is een belangrijk, centraal onderdeel binnen de motor.
De riem is de verbinding tussen de tandwielen die de motor aandrijven. Doordat de riem continu in beweging is, is hij onderhevig aan slijtage. Voorkom hoge kosten en motorschades door de distributieriem tijdig en volgens fabrieksvoorschrift te vervangen.
Kosten van het vervangen van de distributieriem
De kosten voor het vervangen van een distributieriem zijn afhankelijk van welk Kia model u rijdt. Om u tegemoet te komen in de kosten werkt Zeeuw & Zeeuw met transparante all-in prijzen. Hierdoor weet u ook bij het vervangen van uw distributieriem wat de totaalkosten zijn. Iedere all-in prijs is inclusief onderdelen, arbeidsloon, klein materiaal, milieukosten en BTW. Tijdens het vervangen van een distributieriem kan de monteur gebreken aan gerelateerde onderdelen vaststellen. Daarnaast werkt Zeeuw & Zeeuw alleen met originele Kia onderdelen.
Over eventuele bijkomende kosten voor dergelijke onderdelen wordt u door Zeeuw & Zeeuw vooraf geïnformeerd. Wilt u de prijs weten voor het vervangen van de distributieriem van uw Kia? Neem contact op met Zeeuw & Zeeuw.
Wanneer distributieriem vervangen?
Kia hanteert voorschriften over wanneer een distributieriem vervangen dient te worden. Veelal is dit om de 120.000 kilometer. De hoeveelheid slijtage aan uw distributieriem is afhankelijk van:
- Hoeveel slijtage de riem heeft ondervonden. Rijdt u bijvoorbeeld veel in de file, dan kent de riem extra slijtage door de veelal lage toeren en het vele optrekken.
- Ouderdom. Hoe ouder uw Kia, des te eerder kan de distributieriem versleten zijn.
Voor het vervangen van distributieriemen werkt Zeeuw & Zeeuw aan de hand van de voorschriften van Kia. Wilt u graag weten wanneer de distributieriem van uw Kia vervangen moet worden? Neem contact op met Zeeuw & Zeeuw voor meer informatie.
Wat is een multiriem?
Aan de motor zitten belangrijke draaiende onderdelen bevestigd, zoals de dynamo, de pomp voor de stuurbekrachtiging en de pomp voor de airco. De multiriem wordt aangedreven door de motor en zorgt ervoor dat deze onderdelen hun werk kunnen doen. Als de multiriem breekt, vallen er vitale functies uit tijdens het rijden en dat kan leiden tot gevaarlijke situaties. Het is dan ook belangrijk om de multiriem tijdig te vervangen.
Meer weten over de distributieriem of multiriem van uw Kia?
Heeft u een vraag over de distributieriem van uw auto? Of wilt u een prijsopgave ontvangen? Onze specialisten helpen u graag om u van de juiste informatie te voorzien.
Laat uw vraag en gegevens achter en wij nemen zo snel mogelijk contact met u op.
Veelgestelde vragen
Hoe vaak moet je distributieriem vervangen?
Wanneer een distributieriem vervangen moet worden, hangt onder meer af van hoeveel kilometers je per jaar rijdt en wat de tijdslijn is die de fabrikant opgeeft voor het vervangen van de distributieriem. Over het algemeen moet je de distributieriem tussen de 80.000 en 120.000 kilometer vervangen of om de 4 of 5 jaar.
Waarom is distributieriem vervangen zo duur?
De reden dat het vervangen danwel repareren van je distributieriem zo duur kan uitvallen, ligt besloten in het feit dat het vaak lastig is voor de monteur om er bij te komen, dit verschilt uiteraard per merk of type auto waarbij de vervanging of reparatie wordt uitgevoerd.
Hoeveel km kan ik rijden met distributieriem?
We adviseren je om je distributieriem elke 5 jaar of bij een maximaal aantal kilometers te laten vervangen. Over het algemeen is dit tussen de 80.000 en 120.000 kilometer.
Wat is het verschil tussen distributieriem en multiriem?
De distributieriem verzorgt een optimale samenwerking tussen de krukas en de nokkenas. De multiriem of V-snaar zorgt voor aandrijving van de waterpomp, de dynamo, stuurbekrachtiging en aircopomp.
Wat als multiriem knapt?
Wanneer de multiriem knapt, werkt de aircopomp niet meer, valt de stuurbekrachtiging weg en wordt de accu niet meer opgeladen. Als de waterpomp op de multiriem is aangesloten, valt ook de motorkoeling uit. Zolang de motor niet oververhit raakt kun je nog een korte afstand afleggen om bij de garage te komen.
Is V-snaar hetzelfde als multiriem?
Een V-snaar, ook wel multiriem genoemd is een riem die zorgt voor de aandrijving van de waterpomp en de dynamo. De V-snaar zelf wordt aangedreven door de motor.